20121108

Haaaaiih *sigh


Assalamualaikum, kewujudan tak disedari dan kehilangan tak dicari. Setengah tahun kat UPNM terasa begitu lama. Seminit umpama sejam sejam umpama sehari. Memang lambat masa berlalu. Masa terhentikah? Ataupun aku yang terhenti? Arrgh mungkin ya jawapannya.
Terhencot ketika berjalan, meraba metika merangkak, menarik ketika mengesot. Ilmu susah memang begitu. Ilmu senang begini, berlari sambil bernyanyi, berjalan sambil bersorak, menjerit sambil menggelongsor. Senang bukan? Pahit yang ditelan manis yang dimuntah. Arrgh keluhan tiada henti.
Masuk bulan keenam aku kat UPNM nie. Pokok yang ada dikira satu persatu. Mungkin orang kata gila tapi aku tak. Kerna ia punya sifat sendiri. Makin teliti pokok itu makin terasa gundah aku rasai. Mungkin aku sendiri alpa. Mungkin agaknya. Rindu? Sampaikan rindu kepada dirinya. Siapa dirinya?
Akulah yang dirindui. Rindukan diri sendiri. Gila! Betul betul gila ini budak. Tapi memang aku rindu sangat. Rindukan aku yang dulu. Duduk termangu di tepi tingkap. Memandang kertas hingga tembus, makan chocolate tanpa perasaaan. Berfikir. Apa dia?
Dikelilingi dengan daun daun terba ng. Berjalan disenja hari sambil awan mendung di atas kepala. Memang macam drama tv. Ianya reality emosi. Siapa perasan? Tiada. Dan jawapannya tiada lagi. Nanti, mungkin ada yang sedar. Siapa? Aku. Aku yang sedang gulana. Mana perginya gundah. Singgah mencari jalan keluar.
Suatu ketika ia terlintas di fikiran. Umpama dua pelakon layar sedang berdialog. Tapi bukan dipentas teater. Di pentas minda ini mereka bersandiwara. Mereka berkata,
“Apa?”
“Apa?”
“Dan apa?”

Hanya itu dialog mereka. Ringkas dan hambar tapi penuh dengan rasa was was. Mungkin mereka suruh aku mencari kesudahan cerita mereka itu sendiri. Tapi aku bukan orang yang duduk di kerusi pengarah dan hanya menjerit “action”. Aku hanya ingin menjadi penonton ini drama. Ada baik mungkin jika aku sendiri menyelesaikan drama ini. Sebab aku sudah bosan hanya duduk menunggu.
Kecik besar kecik besar. Hitam benar warnanya. Ada sikit air disitu. Tidak dinafikan mataku ada terselit unsur risau. Takut? Tidak dinafikan lagi. Rasa ketakutan itu mula timbul di permukaan mataku. Ada orang nampak? Harap tiada. Ambil kain tutup itu mata. Tak nak orang sedar perasaan itu. “heyy, jangan pandang dah…”
Memang begini aku. Kenapa? Berubah? Tidak mungkin. Dinafikan dengan ego. Entah jawapan selamat yang aku kasik. Tak disedari apa yang beralih. Sebentar disitu kini disana. Tadi dekat sekarang dah jauh. Jauh benar yang aku cari. Masyallah aku dah lupakannya. Ya Allah dekatkanlah kembali. Aku tak nak penat kejarnya. Aku merayu kepadamu ya Allah. Betul betul menangis melutut kepadamu.

p/s Setiap perjalanan hidup adalah pengalaman. Setiap pengalaman itu adalah pengetahuan. Setiap pengetahuan bermakna kepandaian dan setiap kepandaian bermakna kehidupan yang lebih istimewa


1 comment:

  1. Don't stress yourself. Be strong!
    Allah sentiasa bersama dengan org yg sabar. Soo, Chill k? Goodluck in your life btw :)

    ReplyDelete