20120401

Kasi pangkah kau punya mulut!!!


Assalamualaikum and Hello malaysian. Lama giler aku rasa aku tak update belog nie. Arinie aku nak cerite sikit pasal satu topik nie berkaitan dengan industri muzik tanah air. Baru baru nie lagu ciptaan malique, Bawaku pergi telah dibanned. Sebab? Bawak pengaruh negatif la derrr. Seriously? Okay, aku nak tanya korang, korang pernah tak dengar lagu LAYU?

ada ke?
tak pernah dengar pun...

Lagu nie pun salah satu daripada lagu ciptaan malique yang telah dibanned di Malaysia. Korang carilah kat youtube or metacafe korang memang takkan jumpe yang ada hanyalah lirik die. Sebab? Lagu nie dikatakan menghina sensitiviti kaum Melayu. WTH. Ehh, rilek la yang nak melenting sangat kenapa. Takkan baru lagu nie nak maen satu note dah kene kutuk. Bukan jejaskan ekonomi korang pon. Lagu nie bukan cerita pasal bende laen. Pasal realiti orang Melayu la jugak.

Okay okay aku tau ada yang akan panas dengan post kali nie tapi cuba korang pikir balik apa yang disuratkan mahupun disiratkan dalam lagu tu. Come on la derrr, sampai bila mentaliti tu nak ubah. Pokok kelapa sawit kat kampung aku pon dah berapa kali ditanam semula tapi pemikiran kita nie sama jugak kat takuk tu je. Cubalah ambik yang positif. Jangan la orang sendiri baru nak naik sikit dah kutuk caci diorang. Macamana la nak maju. Aku tau ada yang tak dapat terima apa yang tertulis. Ataupun ada yang terkena kat batang hidung sendiri.

Aku lihat layu dalam Melayu 
Aku pasti bukan aku seorang saja yang nampak 
Ada juga bercadang bertanya tuan punya 
Tapi bercampur risau dengan tak tergamak 
Nanti dikata tak bersyukur, dikata tak sedar diri 
Jadi aku menyendiri, memerhati dan akhirnya mengakui 
Yang kita sendiri 
Membiarkan bunga raya melayu ke kanan 
Dan dibiar bunga tak cantik mekar di kiri



Cuba korang usha lirik kat atas nie. Hakikatnya memang betul apa yang telah terukir kat kertas remuk tu. Korang tak rasa ke yang kita nie walaupun maju tapi sebanarnya kita nie masih lagi umpama berada pada abad ke-19. Tak rasa ke yang kita nie masih pakai kereta enjin steam padahal sekarang dah pakai enjin hybrid. Dan tak rasa ke yang kita nie masih mengukir kat gua padahal sekarang dah ada internet. Apabila berkata dikatakan menghina. Apabila berbisik dikata mengumpat. Apabila menjerit dikata mencaci. Sampai bila bende nie nak ghaib kalau semua bende adalah salah. 


Takkan Melayu hilang di dunia 
Ya... tapi apa guna tak hilang di dunia 
Kalau kewujudan tidak dirasa 
Petah berbahasa kudrat tak berjasa 
Orang berbudi kita hanya tahu merasa 
Selalu lari bila dirapat 
Selalu malu bila soalan diaju 
Selalu segan memberi pendapat 
Rela mengikut dari meneraju 
Belum nyanyi sudah bersorak 
Suka berjanji dalam borak 
Bukan kata tak ada otak 
Cuma tak berfikir di luar kotak



Paling maksud yang banyak menyentuh hati aku nie, verse yang nie. Serius aku cakap. Tu la hakikatnya kaum kita nie. Dari kecik lagi kat sekolah memang dah ada budaya semua bende nie.  Mampukah kita jadi lebih baik. Mampukah kita bangkit seperti zaman kegemilangan Melayu dulu. Mampukah kita mengubah mentaliti masyarakat kita. Aku rasa kat sekolah pon takde la ajar bende bende bukan bukan macam yang tulis kat atas nie. Tapi kenapa semua sifat tu ada kat dalam diri kita huh? Memang dah sebati ke dengan diri kita nie? Memang semua generasi kita macam nie ke. 


Takkan Melayu hilang didunia.  Kita nie jangan bertepuk bersorak bangga  dengan kejayaan lampau. Tapi apa yang telah kita sumbangkan untuk generasi akan datang tu lebih penting. Kalau dulu Melayu adalah sama dengan kesopanan, keadaban, lemah-lembut(bukan bererti lemah) tapi harinie.... Takkan Melayu hilang didunia, yela memang tak hilang nama tu tapi sifatnya, identitinya ada sesiapa orang asing kat dunia nie kenal? Kenal macamana Melayu yang sejati? Kenal ciri ciri Melayu silam? Ya, memang benar kita mengejar arus kemajuan tapi apa benar kita perlukan gadaikan sesuatu yang lebih bernilai daripada menebus dengan sesuatu yang tidak pasti keadaannya. Langsung tak berbaloi. Teralalu banyak berjudi tentang bende yang tidak pasti sampai masa akan terima akibatnya...


p/s sekadar pendapat daripada seorang yang naif dan telah tersentap apabila menghayatinya...

1 comment: