20120508

#18 Flashback

Makin dekat aku nak gi makin banyak yang aku terflashback. Bukan terflashback ape cume aku selalu sangat teringat kata kata orang kat diri aku. Kadang kadang aku rasa memang aku jenis yang amek hati ngan apa yang orang cakap. Sering terbisik kata kata yang pernah singgah ditelinga aku ketika aku sedang berasa keseorangan. Kini, aku lebih suke berdiam dan memerhati. Menjadi terlalu perahsia. Kenapa? Apsal aku nie?

Flashback #1:

Masa nie aku baru nak pergi selection MTD. Sepupu aku yang merupakan bekas pelajar Sekolah Pertukangan  Perantis Tentera Darat(AFATS). Sekarang masih berkhidmat dalam KJLJD. Dialah yang melatih aku untuk mempersiapkan diri sebelom selection tu. Pagi petang latihan bersama dia. Dialah kazen aku yang paling rapat walaupun beza umur dekat 5 taun.

Walaupun dia agak kasar biasalah askarkan, suke maen man handling. Senak ko tau tak!!! Tapi aku tetap berterima kasih la kat dia. Ada suatu petang dia ada cakap kat aku. "wan,ko kalau ko dah dapat masuk situ ko jangan buat kepala. masuk tempat orang nie bawak otak bukan pisau. nanti dah berjaya jangan lupe aku. kalau ko dah sampai jadi pegawai nanti jangan pernah lupe orang bawah n jangan jadi macam pegawai aku tu. silap silap makan penumbuk macam yang aku kasik dulu. tak pepasal je kene tuduh giler" *okay lawak la gak cite ko..tapi aku cover nak gelak depan ko..haha


"Ko tau tak kenapa aku masuk askar dulu?" Aku pon cakap tak. " Aku masuk dulu sebab aku banyak buat kes sampai kongsi gelap carik aku pastu aku rasa bersalah ngan mule timbul rasa tanggungjawab. Aku nak tolong mak aku. Ko tau tak apa tu tanggungjawab?" Lagi sekali aku cakap tak. " Ko tu anak lelaki, banyak tanggungjawab kat family. jangan sekali jadi derhaka. Sampai masa dah jadi tanggungjawab kita nak bantu keluarga walaupun tak tau bile. Kadang kadang hidup nie tak seperti yang kita sangka, kejap je ko boleh berubah. Entahla, aku rasa ko bukan paham sangat apa aku cakap nie. ko mude lagi. sampai masa nanti ko paham la apa yang aku cakap nie".

"Sorilah, aku cakap macam orang tua sikit sebab aku memang kawan ngan orang orang tua haha." Lepas tu aku balik umah. Lama jugakla aku duduk ngan die kat umah. Dia amek aku dari sekolah semua. Time kereta rosak sama sama. Banyak jugaklah masa aku dengan dia. Sekarang dia baru habis kursus kat IJED(Institut Kejuruteraan Tentera Darat) dan dalam proses OJT(on job training).


2 3 hari nie memang betul betul buat otak aku bekerja apa yang dia pernah cakap kat aku. Memang betul apa dia cakap. Masuk tempat orang bawak otak bukan pisau. Aku ingat lagi masa mule mule aku lapor dulu. Memang hidup tanpa sesiapa memang terumbang ambing jugaklah nak biasakan diri terutama takde moral support dari sesape. And paling yang aku fikirkan pasal tanggungjawab. Baru aku mengerti apa yang dia maksudkan ketika itu. Luas betul lingkungan yang dia sampaikan kat aku meskipun masa tu aku hanya seorang pelajar sekolah menengah rendah yang naif dalam erti hidup. Walaupun hampir 3 taun aku amek untuk fahamkannya tapi aku appreciate apa yang di sampaikan. Dia pernah cakap, "pengalaman akan bawa ko lalui apa yang pernah aku cerita nie." Mungkin sekarang la masanya untuk tunaikan apa yang dia pernah cakap. Insyallah, niat baek selagi ingat kepada Allah ada jalan ditunjukkannya..Amin


to be continue...



1 comment: