20120304

#13 Sometimes I must to be a better person from yesterday..


Ada kala kita tunduk ke bumi sambil menyesal apa yang telah kita temui. Namun ada kala juga kita mendonggak ke langgit meminta kepadanya agar lebih kuat untuk menghadapi ujiannya. Kadang2 makin lama kita berjalan dalam kehidupan nie makin kita tak kenal dengan siapa diri kita. Kita semakin leka, kita semakin alpa, kita semakin hilang arah tuju kita.

Gelisah hadir ketika kita sedang seronok. Gelisah juga hadir ketika hati sedang kosong. Gelisah hadir ketika kita sedang leka dan gelisah juga hadir tatkala kita sedang bingung. Allah datangkan ujian ketika kita sedang gembira.  Apakah? Ya,mungkin agar kita tidak lupa kepadanya. Manusia memang mudah lupa.

Serius, aku kadang2 akui yang aku tak kenal diri aku sendiri. Aku kadang2 leka kepadanya. Aku kadang2 lupa kepadanya. Ahh, mungkin ini ujiannya. Apabila kita gelisah, apabila kita resah dia sentiasa bersama kita. Mungkin kita malu kepadanya atas dosa2 yang telah kita lakukan. Sesungguhnya dia maha pengampun. Malu itu adalah mulia. Biarla orang tidak senang tapi jangan sampai Allah tidak senang dengan kita.

Apabila kita kembali jadi diri kita yang sebenar adakala orang sering bertanya "kenapa ko dah berubah?". Hakikatnya itulah diri aku yang sebenar. Memang kadang2 aku x kenal diri aku sendiri. Tapi orang laen yang nampaknya.

1 comment: